sunnuntai 25. syyskuuta 2011

Poppia ja jarruasiaa

Sunnuntaina 18.9 kävin hakemassa subwooferin, eli Rainbow Hammer 10" suljetussa jykevän oloisessa valmiskotelossa (myyjän mukaan SPL Dynamics). Setti löytyi huutonetistä ja hintaa oli 70e + vajaa pari kymppiä bensoihin hakureissulle. Elementti ja kotelo ovat hyvässä kunnossa ja nyt ne on kytketty olemassa olevan DLS CA 41:n sillattuun 4ohm 200W RMS -lähtöön. Kaistaksi on säädetty vahvistimen 12dB suotimilla 30-50Hz ja etupään erillissarja soittaa 50HZ ylöspäin passiivisena. Subwoofer on säädetty hyvin maltilliseksi "aikuiseen makuun" ja tuntuu siltä, että soittovehkeiden kokonaisuus on nyt kasassa. Hammer-elementti saattaa päätyä vielä jossain vaiheessa varapyöräkoteloon, mutta tämä lienee ensi kesän asioita.



Erillissarjaa on nyt yritetty ajaa pari viikkoa sisään hieman kovemmilla äänenvoimakkuuksilla ja kyllähän se ihan hyvin soi. Onneksi noissa Germaniumin jakosuotimissa on paljon säätömahdollisuuksia ja parhaat säädöt löytyivät diskanttien ja keskiäänien -2dB vaimennuksella. Diskanttien suuntausta lähdin protoilemaan askarteluliikkeen 5e maksaneella muovailumassalla. Massa näyttää saven ja sellukuidun sekoitukselta ja kovettuu kuivuessaan. Painelin massasta pienet palat a-pilarin nurkkiin ja suuntasin elementin kuljettajan korvia kohti. Massan kuivuttua muotoilu + hionta + maalaus 20v vanhalla kaapista löytyneellä pienoismallimaalilla + lakkaus ja sen jälkeen kaksipuoleisella teipillä paikoilleen. Okei - ruma lopputulos - mutta siihen päästiin helposti ja halvalla. Lisäksi suuntaus on onnistunut ihan hyvin, eli prototyypiksi ihan toimiva. Tämäkin prototyyppi jää "tuotantokäyttöön" joten uutta suunnitelmaa en jaksa viritellä ennen kuin nämä jostain syystä hajoavat.



Jarrupuolen asiat ovat edenneet sen verran, että sain hommattua metallivahvistetut jarruletkut (kiitokset hoopeelle). Valmiin letkusarjan löytyminen vähensi mittailun ja tilaussähläysten tarvetta ja toisaalta joku muu pääsi samalla itselleen tarpeettomista letkuista eroon, joten kaikkihan meni putkeen.



Rassasin myös hieman toista takajarrusatulaa tänään. Männän tiivistekumi on rikki, joten kaivoin sitä irti ja purin satulasta käsijarrun kammen irti. Täytyy hieman stiigailla netistä kuvia puretuista jarrusatuloista, jotta oivaltaa paremmin mitä täytyy tehdä missäkin vaiheessa mäntää irroitettaessa. Ajattelin puhdistaa satulan samalla perusteellisesti. Männän tiivistesarjassa tuli lisäksi kaiken näköistä muutakin tiivistettä männän tiivisteen lisäksi, joten pitää samalla selvittää mihin ne menevät.

Budjettisyistä laitan levyt ja palat tilaukseen syys-lokakuun vaihteessa. EBC:n hinnat ovat hieman nousseet kesän tilanteesta, eli nyt levyt + palat maksavat noin 40e enemmän (yhteensä noin 460e rahteineen). Vielähän tässä olisi aikaa kääntää takkia ja tilata vaikka Black Diamondin grooved-levyt ja predator-palat. Tällä todennäköisesti säästäisi 60-80e tms...

2 kommenttia:

  1. Black Diamond groovedeille ja predator -paloille tulisi hintaa rahteineen 420e motorsportworld.co.uk:sta.

    VastaaPoista
  2. Itse itseäni täydentäen... Autosoundin virtuaaliproffa kertoo, että stereokuvan aaltoilun vuoksi diskanttia ei saisi 2-tie erillissarjoissa laittaa a-pilariin tai peilikolmioon, jos woofer on etuovessa. Mondeossa woofer ei tule ihan oven alareunaan, vaan melko lailla keskelle ovea korkeussuunnassa. Tämä ehkä auttaa tilanteeseen tai ehkä ei, mutta kyllä stereokuva korkeussuunnassa ajautuu jonkun verran alas, eli jokseenkin wooferin ja diskantin puoliväliin, sivusuunnassa hieman ratin vasemmalle puolelle.

    Sivusuunnassa ei taida olla paljon mahdollisuuksia ohjata stereokuvaa muuten kuin erillisen DSP:n avulla viiveitä säätäen. Köyhempi kaveri voisi koittaa kompensoida tilannetta balancella säätämällä sitä painottumaan oikealle, mutta se kostautuu matkustajan paikalla oitis. Saahan sitä signaalia tietysti viivästymään kuskin puolelle pidentämällä kaiutinjohtoa, mutta olen sopinut itseni kanssa tekeväni enimmäkseen järkeviä ratkaisja :-)

    Nimimerkillä: En edes viitsi huumorimielessä laskea tulisiko ylimääräinen johtokerä halvemmaksi kuin DSP.

    VastaaPoista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.