sunnuntai 11. syyskuuta 2011

Kuuman kesän viileä loppu

Kesä oli kuuma ja välillä vitutti ihan urakalla ajella Pirkanmaalta mm. Kuopioon ikkunat selällään 30 asteen lämmössä, joten ilmastoinnin korjaaminen alkoi nousemaan melko korkealle intresseissä. Fordcarparts.co.uk toimi hyvänä apuna metsästettäessä oikeaa kompressorin tyyppiä, nimittäin niitä löytyy tuon ikäisiin Mondeoihin sekä kolmella että neljällä kiinnityspultilla ja hihnapyörän halkaisijallekin on kourallinen vaihtoehtoja. Kerrottakoon, että omaan STW ST200-malliin oikea kompuran jäljille pääsee koodilla "8FK 351 109-201" ja kuivain on perusmondeoonkin menevä "8FT 351 192-321". Kompressorissa hihnapyörä on 110mm ja kolmen pultin kiinnitys. Samaan aikaan huutonetissä myytiin saman ikäisen 2.5 V6-mallin kompressoria, minkä hihnapyörä oli muistaakseni noin 126mm, eli kannattaa mittailla jos haluat samanlaisen osan...

Älä suotta mene ikinä Fordin merkkihuoltoon ilmastointiasioiden kanssa. Niiden kanssa asioitaessa lasku olisi ollut noin 1600e tehdaskunnostetulla kompressorilla. Aiemmin auton kytkimen kanssa "kunnostautunut" paja teki homman kunnialla läpi antamieni varaosakoodien perusteella hintaan 830e sisältäen raitisilmakanavien desinfioinnin. Mielestäni hinta oli kohdillaan, koska pelkät osat olisivat olleet fordcarpartsista postikuluineen noin 500e. Ulkomaan tilauksessa olisi lisäksi leijunut riski siitä, että ovatko osat sittenkään oikeat...

No sen verran tässäkin ilmastointirempassa hommat meni perseelleen, että päivän remppa venyi kahteen päivään. Vanha moniurahihna kuulemma repesi reunasta ja uutta ei saanut enää sille päivälle.

Yksi päivä ei tuntunut missään, kun hinta oli noinkin "halpa" ja ilmastointi oli vihdoin kunnossa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.