lauantai 29. lokakuuta 2011

Takajarrusatuloista

Takajarrusatuloiden purkamisen dokumentointi on jäänyt harmittavan vähälle. Syynä tähän on pääasiassa se, että MacGyver-hengessä lähdin purkamaan niitä sokkona tietämättä mitä eteen tulee ja kädethän siinä yllättäen paskottuivat. Paskaisilla käsillä ja neitseellisellä maaperällä ei tule ensimmäisenä aina kamera mieleen, joten nämä kuvat tässä alla ovat jarrusatuloiden viimeistelyvaiheesta ja ehkä otan uusia kuvia, mikäli jaksan ryhtyä purkamaan autosta pois otettavia satuloita. Tässä kuitenkin jotain. Päivitän tätä stooria ehkä myöhemmin, mikäli saan alkupään kuvia. Jos aiot alkaa vastaavaan urakkaan, niin tarvitset hyvät säädettävät papukaijapidit, kärkipihdit ja Bilteman viiden euron liimauspuristimen noin 20cm kärkivälillä, ehkä pari ruuvimeisseliä, pienen ja isomman flatin.

Tässä nämä satulat siis maalauksen jälkeen. Takasatulat ovat alla ja niiden takaosassa näkyy käsijarrun vipu ja kuminen suojakuppi. Nämä ovat siis STW:n satulat. Mk2 sedanin ja hb:n satulat lienevät(?) muuten samanlaiset, mutta käsijarrun vipu osoittaa eri suuntaan ja ehkä käsijarruvaijerin pidikekin on eri paikassa. Käytä siis STW:ssä ainoastaan farkun satuloita ja muissa taas sitten niitä muita keskenään samanlaisia.
Takaosan kumisuojus on kammettu irti, käsijarruvivun päässä oleva prikka on irroitettu (käännä sitä ensin siihen tyhjän osan päälle, jolloin se irtoaa helpommin) ja vipu on vedetty ulos reijistään nitkuttaen. Vivun ja jarrusatulan männän keskipultin välissä on irrallinen sivuprofiililtaan pisaran muotoinen välikappale, joka saattaa ampua sinua otsaan vipua irroittaessasi, eli siinä on jonkin verran jännitystä välissä. Tämä antaa lupauksen siitä, mikä on vaikein osa jarrusatulaa kasatessasi...


Pisaran muotoinen välikappale on irroitettu ja alta paljastuva ruuvi on kierretty auki. Ruuvi ja sen alla oleva viiden kuperan prikan lautasasetelma näkyy kuvan alanurkassa lattialla yhtenäisenä settinä. Prikat painuvat kasaan, jotka tuovat jännityksen käsijarrun vivulle. Ruuvi on tässä irroitettu ja puhdistettu. Prikan pesään on työnnetty nokare kuparitahnaa. Tämä tahna tosin tulee satkeutumaan jarrunesteeseen, mutta kai nuo ylemmät prikat ja vipumekanismi kannattaa ainakin tahnata. Irroita myös prikat toisistaan ja putsaa ne.


Tässä vaiheessa vaihdoin liu'ut molempiin satuloihin ja irroitin männät, eikä niistä valitettavasti ole kuvia. Ostin Motonetista kaksi liukusarjaa (9,5€/kpl), yhden "Jarrusat tiivs Mondeo taakse" (34,50€), sekä vielä päälle Fixukselta 3kpl "JARRUSATULAN TIIVISTESARJA, TAKA" (13€/kpl). Motonetin liukusarja sisältää selvästi heikkolaatuisen tappisarjan tiivisteineen ja rasvoineen. Muotoilu ei vastaa alkuperäistä ja tiivisteen materiaali on paksumpaa ja jäykempää, eli näistä tiivistesarjoista molemmat "holkkipään" tiivisteet repesivät itselläni vasarahoitoa vaativassa kiinnitysurakassa. Motonetin kalliimpi tiivistesarja taakse sisältää metallisen liukuholkin kumeineen ja rasvoineen, sekä myös kaikki muut kumit mitä yhteen satulaan kuvitella saattaa, muutama jäi jopa yli. Kyseessä oli Budwegin laadukas mutta hintavahko yhden satulan KORJAUSsarja, vaikka kuvaus ei tätä kerrokaan. Fixus myi tiivistesarjaa, missä oli kaikki minun purkamisessani tavatut tiivisteet mukana ml. liukujen tiivisteet, mutta ei itse metallisia liukuholkkeja eikä liukujen rasvoja.

Miksi näin monta tiivistesarjaa, jos saan luvan kysyä?

No vittu saat.

Takasatuloiden tiivisteet pitävät sisällään metallisen tukipannan (männä ulompi tiiviste), tai ulospäin näkyvän tukiholkin (liu'ut). Vanhaa ulointa männän käsiin lahoavaa suojakumia poistaessani en tajunnut, etten ollut poistanut vanhasta tiivisteestä paikoilleen jäänyttä tukipantaa. Jarrusatulassa näkyi puukolla kaapimisen jälkeen ainoastaan parin millin kymmenyksen kohouma ja kuvittelin sen olevan jarrusatulan valujälki. Alappa siihen sohlaamaan paikoilleen metallipannan sisältävää uutta tiivistettä (joo, en tajunnu vieläkään), joka on selvästi runsaan millin suuri reikään... Voimalajiksi menee ja ensimmäinen tiiviste hajoaa päreiksi. Hajoamisen jälkeen suutuspäissäni alkoin sorkkimaan järrusatulaa lisää ja tuskailin kun vanhassa tiivisteessä ei moista tukipantaa ollut. Yllätys oli suuri, kun puukonkärki tavoittikin pykälän ja Sauronin sormus nousi ulos kuopastaan. Harmitti.

Tämän jälkeen vaihdoin liu'ut ja hienoa oli edes se, että tuosta kalliista Budwegin sarjasta sai uuden komean laadukkaan liu'un toiseen satulaan. Näissäkin kannattaa huomata, että tiivisteissä on kiinni metallinen tukikuppi, joka täytyy luonnoillisesti poistaa käytetystä satulasta ennen uuden tunkemista paikoilleen. Tässä vaiheessa osasin olla jo skarppina ja Mora+vasara-yhdistelmällä tukikupit lähtivät vikkelään. Tämän laadukkaamman lu'un holkkipään kiinnitys vaatii hieman älliä ja ruuvipenkissä oleva alasin ja vasara tulee tässä hyvään käyttöön, jolloin liukutapin pään saa suoraksi eikä holkki väänny hakatessa. Motonetin halpisversiossa tiivisteen kiinnittäminen liukutappiin ei vaadi työkaluja ja ratkaisu näyttää muutenkin hieman venäläisen viritykseltä.
Uudet liukujen kumit sai paikoilleen kotikonstein näin. Laitetaan riittävän kokoinen hylsy (sellainen vanha miljoonahampainen) tiivisteen metalliholkkia vasten ja napauta vasaralla hylsyn päähän. Kannattaa laittaa tiiviste pakastimeen ennen tätä, jolloin se ehkä kutistuu muutaman mikromillin :-). Tämä toimi kuin rasvattu budwegin sarjan ja vastaavan Fixusin sarjan kanssa, mutta Motonetin liukutappisarjan tiivisteet eivät tätä vasarahylsyhommaa kestäneet. vaan repesivät ulkoreunoistaan kumitiivisteen ja metallikupin välistä.
Tarvitsin siis uusia männän ulompia tiivisteitä 2kpl lisää, jotka tilasin Fixusin liikkeestä varmistettuani, että ne sisältävät oikeat tavarat. Nämäkin ovat sitten aika tiukkoja pirulaisia saada paikoilleen ja onnistuin ryssimään toisen näin. Takoessani tiivisteen reunaa sisään onnistuin hieromaan tiivisteen keskiosaa männän harjannetta vasten ja sehän siitä repeämään. Puristin on hyvä apu tässäkin kiinnityksessä, kuten jälkeenpäin huomasin. Kolmas tiivistesarja lähti siis tilaukseen...
Ryssittyä tiivistettä irroittaessani kampesin ensin tiivisteen kapean huulen pienellä elektroniikkameisselillä näin.
Ja tässä kammetaan sitä jäykempää osuutta ulos ruuvimeisselillä. Tämmäinen tuore tiiviste irtosi tällä metodilla ihan nätisti, mutta purkaamosatuloita purkaessasi varaudu siihen, että tiiviste lahoaa käsiin. Molemmat purkaamosatulat olivat joka tapauksessa täynnä ruostemuhjua tämän tiivisteen alla, joten osta vähintään Fixusin sarja, jos haluat säästää ~25e Motonetin täyteen sarjaan nähden.
No niin. Nyt ollaan vaihdettu liu'ut kumeineen (ilman kuvia, mutta ei tämä sen kummempaa kuvitusta enää vaadi) ja männän uloimmat tiivisteet, sekä totta vie se männän sisempi tiiviste myös. Toki hoksasit aiemmin takapultin ja vanhan ulomman männän tiivisteen jälkeen kaivaa koko männän irti kuopastaan papukaijapihdeillä ja vaihtaa jarrusatulan männän kolossa olevan ison O-rengastiivisteen, mikä tulee sekä fixusin paketin mukana että Motonetin kalliimmassa paketissa. Samoin vaihdoit pienen O-tiivisteen ruuvin ympärille prikka-asetelman alla olevaan pieneen koloon ja tämäkin tiiviste tulee mukana molemmissa edellä mainituissa sarjoissa.

Nyt sinulla on ongelma. Miten käsijarrun vipu saadaan takaisin? Muutaman tunnin kiroilun ja kikkailun jälkeen tajusin Bilteman liimapuristimen arvon.
Tila on pirun pieni, mutta riittävän sirolla liimapuristimella saat painettua pari milliä näkyvää pultin päätä sisäänpäin ja samalla auringonpilkkujen ollessa kohdallaan sivuprofiililtaan pisaranmuotoinen välikappale sujahtaa pultin pään ja vivun väliin. Nitkuttamalla saat vivun puoliksi paikoilleen, mutta et vielä sinne perimmäiseen reikään. Oma puristimeni oli hieman liian ronski, mutta luoja kiitos ensimmäiseksi yrittämäni jarrusatula loksahti paikoilleen toisella yrittämällä. Toisessa satulassa gravitaatio toimi epäedulliseen suuntaan ja tätä nysväsin lähes tunnin. Kyllä se siitä, ELÄKÖÖN MACGYVER!


Nyt ollaan tässä pisteessä. Käsijarruvivun päät pitää saada ujutettua kumpaankin satulaan vielä toisen puolen reiän läpi, mutta luulen että Bilteman puristin, ruuvipenkki ja vasara auttavat minut tässä asiassa maaliin, sillä edellinen rasti oli lopulta se vaikein pala prässittömälle kaverille. Sitten vain prikka perään, kumiasetelma uudella nippusiteellä kiinni (ehkä voisi laittaa loctiteä tms väliin) ja se on siinä.

Muita huomioita: Ensimmäistä satulaa purkaessani kumikupin irroittamisen jälkeen käsijarruvivusto näytti kuivalta ja siistiltä ja sisällä oli kuparitahnaa suojaamassa ruosteelta - kaikki hyvin siis. Toisen satulan kumikupin aukaisu paljasti puolestaan jarrunesteen, veden, ruosteen ja kuparitahnan muodostamaa lillinkiä. mikä tihkui kumikupista käsijarruvivun välistä ulos puristettaessa. Sanoisin niin, että mikäli kumikupin avaamisen jälkeen jarrusatulan takaosa näyttää kuivalta ja kuparitahnat ovat paikoillaan, niin älä hyvä ihminen irrota sitä käsijarruvipua! Vaihda pelkät liukujen tapit/tiivisteet ja männän uloin suojakumi. Säästät tällä hermojasi huomattavasti.


Purkaamolta ostettujen etusatuloiden (mk3) mäntiä en purkanut, koska männät liikkuivat paineilmalla nätisti ja kumit olivat ehjät. Motonetin liukutappisarjat näihin Boschin satuloihin olivat loistavat ja etusatulat ovat muutenkin paljon yksinkertaisemmat, koska käsijarrua ei ole.


Mitäs vielä. Ostin myös Motonetistä 2kpl "Jarrupalat Asennussarja Mondeo-ABS taakse" ja ennen etujarrujen remppaakin hirvitti että wtf pitäisikö mulla olla eteenkin tämmöiset. Huoli pois. Jos laitat eteen mk3 jarrusatulat ja palat, niin näissa paloissa on sivulla olevissa pykällissä klipsit kiinni, eli et tarvi mitään asennussarjaa mk3 etusatuloihin. Ei haittaa vaikkaa mäntä on ontto ja männän puoleisessa palassa ei ole kiinnikerautoja - ihan hyvin menee.


Mk2 Mondeon takasatuloihin tarvit näitä sarjoja korkeintaan 1kpl/akseli, eli älä osta ainakaan kahta. Seitsemään euroon saat pussin, missä on kaksi kappaletta jarrusatuloiden kiinnityspulttiin nähden toiselle puolelle menevää ohutta tappia prikkoineen. Pussissa on myös kaksi metallilevyhässäkkää jarrusatulan päällä olevan "kurkistusaukon" peitteeksi, jotka eivät ainakaan käy farmarisatuloihin. Käyvät ehkä sedaniin ja hatchbackiin(?). Tämä seittemän euron pussi on siis kohtuullisen turha.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.