sunnuntai 16. lokakuuta 2011

Etujarrut vaihtoon

Niin se säätöaamu koitti. Ensimmäinen puoli tuntia vierähti uusien etusatuloiden liukutappien vaihdossa. Lopputarina menköön kuvien säestämänä.
Alkutilanne ja pesemätön auto.
Rengas irti. Keulan alla näkyvä vararengas oli toinen varmistus romahtamisen varalle. Auto oli nostettu hallitunkilla, jota varmisti erillinen saksitunkki.
Jarrusatulan tappien suojatulpat irti ja tapit auki 7mm kuusiokololla. Tämän jälkeen jarrusatula on tuettu rautalangalla ettei se roiku pelkän letkun varassa.
Jarrusatulan kannakkeen kaksi pulttia auki ja jarrulevyn irroitus. 15kg lekaa tarvittiin irroitukseen, apuri pyöritti välillä levyä varttikierroksen. Levy sisänsä ei ollut ruostunut napaan kiinni, mutta jarrulevyn takapinnan "kuppi" oli täynnä ruostetta ja paskaa, joka oli navan tiellä irroitettaessa. Urakka helpottui kun tätä ryönää talttasi ensin hetken aikaa irti flat-ruuvimeisselillä ja vasaralla. Kuvassa napaan on jo hieraistu kuparitahnaa.
Uusi levy paikoillaan.
Mk3 kannake paikoillaan.
3mm prikka olkatuen ja kannakkeen välissä ja 5mm pidempi pultti kompensoimassa prikkaa. Ohjeen mukaan momentti on 120Nm. Pakasta vedetty halpa momenttiavain ei suostunut naksahtamaan missään vaiheessa edes kevyimmällä 28Nm momentilla, joten sillä ei lopulta tehnyt mitään. Kiristys on siis perstuntumalla. Pitänee tehdä tarkastus talvirenkaiden vaihdon yhteydessä.
Redstuffit paikoillaan.
Jarrusatula paikoillaan, momentti 28Nm on tehty niin ikään perstuntumalla. Jarruletkun asennus meneillään.
Jarruletkun pidikesokka oli tiukassa vanhassa letkussa. Vanha jarruletku irroitetaan kiertämällä jarruputken päässä oleva 11mm nippa auki, pidikesokka vedetään irti pihdeillä keulaan päin, työnnetään uuden letkun pää kannakkeessa olevan reijän läpi, sokka kiinni ja nipan ruuvaus. Ilmaus jännitti etukäteen eniten, mutta motonetin 5€ letkun avulla homma sujui. Letku ilmausruuviin kiinni, ilmaruuvia puoli kierrosta auki ja jarrun painaminen muutaman kerran riitti kuplien katoamiseen. Ilmausruuvi kiinni ja letku irti.
Lopuksi rengas kiinni.
Ensimmäisillä koeajon jarrutuksilla jarrupalat pitivät ihan helvetinmoista rahinaa. Vajaan kymmenen jarrutuksen jälkeen pinta oli kulunut riittävästi ja ääni katosi täysin. Lopputulos on tässä. Jos värivalinta alkaa ahdistamaan jossain vaiheessa, niin täytyy vetäistä hopeinen kerros tuohon jarrusatulaan näkyville osille.

Vasemmalle puolelle oli vaihdettu etulaakeri noin vuosi sitten, joten järkeilin tästä, että vasen jarrulevy olisi irroitettu tuolloin. Tämän vuoksi puuhaan ryhdyttiin oikealta puolelta, koska siellä jarrulevy olisi todennäköisesti tiukemmassa. Näin myös oli. Aluksi levyä koitettiin paukuttaa irti normivasaralla, mutta siitä ei tullut mitään. 15kg leka oli juuri oikea työkalu, vaikka tila olikin vähissä. Käytännössä leka piti asettaa jarrulevyn taakse ja vetää lekaa etuakselin suuntaisesti ulospäin. Puoliväliin hivuttamisen jälkeen huomasin, että jarrulevyn takana oleva paska on navan tiellä estäen levyn irtoamista ja paskat talttaamalla homma olikin parin laakin päässä valmiista. Toisella puolella ongelmaa ei juuri ollut, joten vasen puoli irtosi muutamalla lekan kehoituksella. Ensimmäinen puoli kesti ihmettelyineen ehkä noin 2,5h ja toiseen puoleen ei varmaan mennyt tuntiakaan. Harjoitus tekee siis metsurin.

Koeajossa jarrut tuntuivat olevan tasapainossa perstuntuman mukaan ihan hyvin. Jarrutustehoä pitäisi kai myös arvioida jotenkin, kun tähän hommaan kerran lähti. 10km kokemuksen jälkeen "on ne paremmat kuin ennen, mutta ei mitenkään älyttömät." Redstuffin paketissa sanottiin että menee 200-300km ennen kuin palojen pinta lähtee kokonaan, joten tilanne ei välttämättä ole vielä lopullinen.

Takapää lienee hieman vaikeampi tapaus, koska levyn takana oleva kilpi estää lekan käyttämisen ja käsijarruvaijeri tuo ylimääräistä hommaa takanavan neljän pultin lisäksi. Vaihdan takasatuloiden liukutapit valmiiksi ensi viikon aikana ja koitan metsästää myös uuden männän tiivisteen. Voisi olla viisasta avata ja puhdistaa myös toinen takasatula, sillä toisessa oli kohtuullisen paljon rapaa sisällä. Jää nähtäväksi missä vaiheessa hommaan tulee ryhdyttyä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.