perjantai 4. marraskuuta 2011

Takajarrut teettävät työtä

Seuraava tarina koskee takajarrujen ja takanapojen vaihtoa. Tarina on aloitettu ennen kuin lopputulos on selvillä loppu julkaistaan myöhemmin.


Tässä alkutilanne.


Levittelin tyynesti työkalut järjestykseen ennen urakkaa, koska suurin ongelma itselläni on löytää ne työkalut, joihin viimeksi koskin. 10min tämän jälkeen alkoi satamaan, joten jouduin keräämään kalut kasaan.


Sateesta huolimatta rengas irtosi.


Käsijarruvaijerin käsittelyyn meni ensimmäinen 30min. Painetaan kampea sisään, vedetään vaijerin päässä olevasta nupista vaijeria ulos ja pujotetaan se ulos hahlosta. Alfamer käskee painamaan jarrusatulan kiinnikkeen tuntumassa olevia vaijerin "kiinnikkeitä" lista-avaimella, jolloin vaijerin saa pujotettua ulos jarrusatulan korvasta. 13mm oli ehkä oikean kokoinen, mutta ei se silti toiminut. Kaivoin pidikkeen puukolla irti ja korvaan sen myöhemmin klemmarilla. Vedä vaijerista niin maan perusteellisesti ja ruiskuta WD40-kaasut tuohon joustokumiin, jotta se tulee jarrusatulan korvasta läpi. Yllättävän tiukassa oli.


Satula ja kannake irti.


Tämä on lekan käyttöä edeltävä vakoilukuva siitä, kuinka ryytynyt jarrulevyn tausta on takana. Tukirakenteiden lohduttomat kökkökerrostumat ja ruosteisuus näkyvät kuvissa mukavasti.


Jarrulevy irtosi, kun kuvassa olevalla raskaahkolla hienosäätötyökalulla kerran kopautti.


STW takanapa näyttää siis 11v käytön jälkeen tältä. Ei ole keskiöpulttia, vaan on neljällä torx T50 pultilla kiinni oleva napa-asetelma. Sedan- ja HB-kaverit voivat tässä vaiheessa katsella muualle, eli napa lienee niissä erilainen(?). Pultteihin pääsee käsiksi pyöreässä pinnapultit sisältävässä kiekossa olevan reiän kautta. Tarvitset vähintään 80mm pitkän T50-avaimen, jotta pääset pulttiin kiinni. Reijästä menee läpi max 17mm halkaisijaltaan oleva avain...


Niin, tätä hommaa tehtiin siis illalla pimeän koittaessa taivasalla halloweenin tietämillä... Pimeä on aika tehokas epämotivaattori...


Oikea jarrusatulan kannake ei yksinkertaisesti edes yrittänyt aueta kummastakaan pultista. Asento oli huono ja tällä puolella pultit oli aikuisten oikeasti jumissa. Päädyin sahaamaan jarrusatulan kannakkeen ulomman puoliskon irti rautasahalla.


Ensimmäinen vaihe, nyt jarrulevyn saa ulos.


Kumpikaan pultti ei edelleenkään auennut, vaikka käytin kaasutohoa (Dremel versaflame), wd40, porakone yms. menetelmiä. Ostin oikein Boschin professional-sarjan iskuporakoneenkin tätä varten, mutta kaupassa tuli aikataulullisesti kiire ja kaappasin mukaani vain HSS-teriä, joilla ei tehnyt 10.9-pulttia poratessa kuin naarmun pultin päähän. Siispä pilkoin rautasahalla kannakkeen tähän asti. Tässä vaiheessa pultti vihdoin aukesi. BTW: Huomaa, navassa ei ole pultteja paikoillaan, eli sain ne auki.


Katsokaa suomen kansa, jarrusatulan kannake on poissa kolmen illan vaiheittaisen uurastuksen jälkeen!

Tässä tilanteessa olen nyt. Auto on tietty renkaiden varassa, mutta takana kummallakaan puolella ei ole jarrulevyä eikä satulaa paikoillaan. Niin joo, kiinnitin oikean takanavan pultit ennen kuin kasasin kamppeet ja laitoin renkaan paikoilleen :-) Nyt odottelen sopivaa hetkeä, että saan jarruletkut kiinnitettyä takasatuloihin ja tajuan miten ABS-anturin johto tulee kiinni tuohon takanapaan. Ei nimittäin ollut se liitin punaisine klipseineen ihan 100% itsensä dokumentoiva liitin...

Perjantaina liitän jarruletkut ja ehkä kokeilen irroittaa ABS-liitintä ehjänä. Lauantaina finalisoin homman.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.