sunnuntai 6. marraskuuta 2011

Takajarrut kuntoon ja auto ajoon

Torstaiehtoona tilanne jäi siihen, että jarrusatulan kannakkeet ja jarrulevyt olivat molemmilta puolilta irti. Myös oikean navan pultit olivat kertaalleen irrotettu. Kuvissa on välillä oikea puoli ja välissä vasen, mutta älkää hämääntykö. Otin näitä kuvia vähän miten sattuu, mutta järjestys pitäisi olla jokseenkin kunnossa.

Tästä tilanteesta siis lähdetään. Tässä vaiheessa irroitetaan ABS-anturin johto navan takaa. Liittimen päällä oleva punainen lukkoklipsi liukuu toiseen päähän. Tämän jälkeen painetaan meisselillä ylhäältä päin paljastunutta kielekettä ja toisella meisselillä voi kammeta liitintä ulos navasta. Liitin on joka puolelta navassa olevan pistokkeen ympärillä.
Napojen pultit lähtivät lopulta auki nätisti, vaikka 1/4" bit -sarjasta lainattu jatkovarsi murtuikin urakan aikana kahdesta eri kohdasta poikki. Pari viimeistä torx-pulttia piti avata T-kirjaimen mallisella käsityökalulla käyttäen jakoavainta vipuvartena. Pulttien avaamisen jälkeen parilla lekan kopautuksella napa-tippui. Jarrukilpi irtoaa niin ikään pienellä kopautuksella navasta.
Pyyhkäisin olkatuen pinnat hiomalaikalla ja tässä on kuparitahnaus menossa.

Vanha jarrukilpi ja uusi napa paikoilleen. Vaihdoin pultit normaaleihin 10.9 -pultteihin, koska pitkät torx-avaimet kävivät vähiin ja pultit olivat jo aika väljät.

Kiristyksen halusin tehdä hylsyllä lista-avaimen sijaan. Normaali 17mm hylsy oli kuitenkin liian pitkä mahtuakseen navan väliin, joten modasin hylsyä sahaamalla siitä puoli senttiä pois.

Nysse mahtuu väliin. Oikea momentti olisi 55Nm, mutta perstuntumalla mennään. Muistetaan myös ABS-johdon kiinnitys.

Pyyhkäisin alhaalla olevaa sinkkimaalia jarrukilpeen ja navan kiinnikkeiden päälle suojaamaan pultteja ja liitoskohtia. Navan ulompaan kehään puolestaan kuparitahnaa estämään jarrulevyn kiinni ruostumista.

Jarrulevy ja satulan kannake paikoilleen. Vaihdoin pultin myös kannakkeen ylempään kiinnikkeeseen. Alempaan olkatuen sisään tulevaan kiinnikkeeseen katselin parhaassa kunnossa olevan torx-pultin. Uusi pultti oli 30mm, mutta sahasin sitä noin 5mm lyhyemmäksi. Originaalipultit olivat vanhoissa kannakkeissa keskenään erilaisia, eli joko ~25mm tai 30mm pitkiä. Pidemmässä pultissa on päässä kavennettu "ohjaus". Normaalia 30mm pulttia täytyy siis joko kaventaa kärjestä tai sahata extrat pois.

Redstuff ja kitinänestotarrat.

Satula paikoilleen, käsijarruvaijerin pujotus ja toiveet näyttävät olevan tässä vaiheessa vielä korkealla. Enää letkun vaihto ja ilmaus...

...mutta kävipä niin, että SM-brakesin banjo on liian iso. Kuvassa näkyy selvästi parin millin heitto, kun banjo on perälaudassa kiinni. Ei tuohon pulttia saa... Banjoa ei myöskään voi laittaa sivuttain ainakaan STW satulassa, koska toisella puolella ilmaruuvi on edessä ja toinen puoli viettää pois päin jarruputken liittimestä ja pituus menisi liian tiukille.

...Joten otetaan TAAS tämän remontin paras kaveri, eli rautasaha apuun. Parin millin siivu pois banjosta, niin hyvä tulee. Joko nyt...

...mutta jarruletkun ja putken liitimessä oleva 11mm pultti on jumissa ja uhkaa pyöristyä normaalilla lista-avaimella. Tässä vaiheessa punnitaan riskejä jarruputken repeämisestä ja pultin pyöristymisestä. Auto on ollut jo viikon korjauksessa ajokunnottomassa tilassa ja tekisi mieli päästä sillä jo liikkeelle. Seuraava päivä on sunnuntai, eikä motonet ole auki. Päätin kokeilla kasaamista vanhoilla letkuilla, kunnes saan haettua parempia työkaluja ja viimeiset jarruputken pätkät just in case.

Vanha letku kiinni. Irroitin vanhat banjon molemmilla puolilla olevat kupariprikat, hioin niitä hieman uusiokäyttöä varten ja ruuvasin. Ilmaus onnistui yksin takaiskuventtiilillä varustetun letkunpätkän kanssa ja kaipa sekin ihan hyvin meni. Poljintuntuma on ainakin ihan OK ja takajarrujen vaihto piristi huomattavasti jarrutustehoa vanhaan verrattuna.

Koeajon jälkeen. Takalevyn koko näyttää säälittävän pieneltä etulevyyn verrattuna. Eipä ihme, sillä halkaisijassa on eroa noin 5cm.



Ensi viikolla hankin hieman osia ja työkaluja lisää ja viikonloppuna yritän vaihtaa nuo metallivahvistetut letkut...

Monenlaista kömmähdystä sattui tähänkin operaatioon. Torx-avaimet meinasivat loppua käsiin, työkaluja ja osia piti sahailla ja toki kasaamisessakin tapahtui virheitä. Jarrusatulan ja käsijarruvaijerin kiinnittämisen jälkeen on motivoivaa huomata unohtaneensa kiinnittää jarrusatulan alapinnalle sen metalliklipsihärvelin. Ei muuta kuin uudelleen auki... Lisäksi nuo jumiutuneet pultit eri paikoissa ovat todella perslävestä rajallisilla työkaluilla toimivalle Tee-se-itse -amatöörille.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.