tiistai 26. helmikuuta 2013

Talven taikaa

Vastasatanut 10cm lumikerros riemastutti matkan tekoa joulukuun alussa. Lumi peitti sopivasti kaistojen rajat katukivineen ja vasemmalle käännyttäessä mutka meni pitkäksi. Oikea eturengas osui viistosti katukiveen ja matka oli tämän jälkeen varsin vaappuvaa nopeuden ylittäessä 60kmh. Pikavisiitti Nokian Vianorille osoitti, että vanne oli kiero kuin savolaisen mieli. 550g painoilla renkaan olisi saanut näennäisesti tasapainoon. Päivän arpomisen jälkeen päädyin ostamaan Vianorilta uudet vanteet, eli nyt olisi kolme ehjää ja yksi muotopuoli takapihalla niistä kuusipuolaisista Rodaneista, mistä on kuvia aimmissa postauksissa.

Katsastuksen aikakin koitti. Muuten meni rattoisasti, mutta jousituksen pohjaanlyöntikumi oli tullut osittain poikittaisen tukivarren jousikupista läpi, joten se täytyi korjata. Päädyin vaihdattamaan uuden tukivarren. Kallistuksenvakaajan yhdystanko oli myös takaa oikealta poikki, joten ne vaihdettiin samalla kummallekin puolelle.

4 kommenttia:

  1. Moro! Löysin blogin googlettelemalla.

    Olen itse ostamassa ST200 Mondeota. Minkäslainen mielipide sulla on autosta noin kokonaisuutena? Onko bensankulutus kamala?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Moro,

      Kyllähän se on hyvä ajaa ja tehojakin riittää omiin tarpeisiin i oikein hyvin. Kääntöpuolena kuluviin osiin saa tarvittassa rahaa menemään, kuten tämäkin blogi osoittaa. Ruoste alkaa tämän ikäisissä autoissa tehdä jo tuhojaan ja itselläni onkin nyt menossa molempien puolien helmakoteloiden ja takakaarien vaihdot. Kuvia on jo kerätty, saa nähdä saanko jossain vaiheessa blogikirjoituksen aikaseksi. Ensimmäinen puoli on vielä kesken on onhan tässä parin viikon aikana jo päivittäin jotain hommaa tehty...

      Kulutus riippuu tietysti ajotavasta ja itselläni näyttää menevän yhdistettynä noin 11,3 litraa satasella, eli en erityisen säästellen ajele. Kesällä 80-100kmh matka-ajossa pääsee karvan vaille kahdeksaan litran, jos nätisti mennään.

      Poista
  2. Jees. Oliko sinun yksilösi missä kunnossa kun sen ostit?
    Kokonaisuutena top-3 hyvät ja huonot puolet sinun omistusaikana?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Pellit olivat muutamaa kiveniskemää lukuun ottamatta ihan hyvässä kunnossa. Ruostevaurioita olisi varmaankin ollut jo siinä vaiheessa nähtävissä takakaarien sisäpelleissä, jos olisi käyttänyt sisälokareita irti. Kytkin ei vielä ostovaiheessa oireillut niin pahasti, mutta kolmen kuukauden päästä ostosta kakkosta ja pakkia oli jo melko vaikea saada päälle.

      Plussat: hyvä ajaa, suorituskyky, laitetut poppivehkeet, se että olen saanut itse värkätä kaikenlaista haluaamani lisäkivaa.

      Miinukset: Rahan meno niihin kuluviin osiin, mitä ei erityisesti hauaisi uusia (kytkin, ilmastointi, tukivarret, etc) ja ruostevaurioiden korjaaminen, kun ei tiedä paljastuuko ensi kesänä joku uusi aikapommi jostain.

      Poista

Huomaa: vain tämän blogin jäsen voi lisätä kommentin.