sunnuntai 28. lokakuuta 2012

Vuosipäivitys

Moro, edellisestä päivityksestä on mennyt varmaankin noin vuosi, tai siltä se ainakin tuntuu. Miestä on vienyt moni muu asia moneen muuhun suuntaan ja tämä on näkynyt myös Mondeon hyysäämisessä. Muutama asia on kuitenkin tapahtunut.

Mondeossa on uusi akku.

Toukokuussa 2012 auto jätti ihmisen Nokian Rautian pihaan, sillä akku ei enää jaksanut käynnistää vehjettä henkiin. Työntöhommilla auto saatiin kuitenkin startattua ja ajettua kotiin. Siinä vaiheessa käynnistyikin uuden akun etsintä. Mitäpä sitä muuta ostaisi ihminen, paitsi näennäisesti parasta, joten GroundZeron GZBP 12.2500 -akku tarttui Powersetistä matkaan. Hieman epäilytti se, että akku oli sentin korkeampi kuin paikallaan ollut originaali Motorcraft, mutta eihän nämä asiat voi olla sentistä kiinni. Eihän?


No on se sentistä kiinni. Ensinnäkin alkuperäinen kiinnitysrauta ei sopinut enää paikoilleen, sillä kiinnitysraudan kierretapin pituus loppui kasvaneen korkeuden vuoksi kesken. Tarvittiin joko uusi kierretappi tai uusi kiinnitysrauta, joten otin peltisakset ja porakoneen kouraan askarrellen uutta kiinnitysripaa. Pintaviimeistely jeesusteipillä.

Sitten konepelti kiinni.

Kylläpä se konepelti jää omituisesti kieroon.

Akku ottaa kiinni miinusnavan puolelta etunurkasta konepeltiin kiinni. Yritin veistellä konepellin äänieristeestä palaa pois, mutta ei voi mitään, oli pakko paukauttaa pieni lommo konepeltiin, jotta saa tämän akun paikoilleen. Niin, tekniikkaa arvostan minä enemmän kuin kosmeettisia asioita. Jos on konepellissä valoa vasten pieni vekki überakku pinnan alla, niin en mieti kahdesti.

Mitäs vielä. No vahvistimien kerrostalo.



Soittelin melko pitkään laitteita niin, että peräkontissa oli yksi DLS CA41 -vahvisin, missä etupää oli kytketty Rainbow Germaniumin jakosuotimilla passiivisesti ja kaksi kanavaa oli sillattu 10" Hammeria varten. Soundissa harmitti se, että diskantin ja wooferin tasoa ei pystynyt säätämään lennossa ja subbarin tasossakaan ei ollut kaukosäätöä, joten volumella piti hakea kuhunkin biisiin sopiva kompromissi diskantin räikeyden ja toisaalta basson kaipuun väliltä. Tämän halusin purkaa ja ostin huutonetistä toisen vahvistimen. Tuurilla tai vahingossa uhriksi osui Rainbow iPaul 2.400, joka laulattaa nyt pelkästään Hammeria. Germanium-etupää on kytketty aktiiviseksi DLS:n taakse. Peräkontissa näyttää nyt tältä.


Sähköpuolella päävirtakaapeli+maa on siis 35mm2 OFC, jotka menevät DLS:n jakoblokkeihin, joista lähtee 20mm2 kaapelit kummallekin vahvistimelle ilman omia vahvistinkohtaisia sulakkeita. Päävirtakaapelissa on 80A sulake paikoillaan, mikä on riittänyt paukkumatta ja tulee riittämäänkin. Aion kuitenkin ensitilassa lyhentää noita kiemurtelevia virtakaapeleita. Laitan vielä tummaksi värjätyn akryylin vahvistimien päälle kuvuksi ja mahdollisesti vaihdan tuon 10" Hammerin joko samankokoiseen Ambossiin tai DLS Nordicaan. Olen koittanut käytettyä elementtiä katsella, mutta ei ole vielä tärpännyt. Katsellaan nyt. 4ohm elementti siihen kuitenkin pitäisi saada tuon iPaulin vuoksi.

Tämä peliliike kannatti, sillä soundin saa säädettyä nyt faderin avulla diskantin ja wooferin välillä hyvin ja subbarin vahvistimessa on kaukosäätö, minkä johto on toistaiseksi vielä vetämättä. Nyt ei tarvitse pudottaa tietyissä biiseissä volumea siksi, että diskantti räimii korville, vaikka wooferpuolella kaipaisi vielä hieman potkua lisää.